De iPad is prima te gebruiken als “party device”, het is handzaam, robuust en kan makkelijk gebruikt worden als vervanger van een bordspel of kaartspel. Met dit idee in ons achterhoofd zijn we begonnen met het ontwikkelen van een Truth or Dare kaartspel voor de iPad.
Het spel Truth or Dare wordt meestal gebruikt voor feestjes en partijen, en is met name populair bij de jeugd en jonge volwassenen. Het leuke aan dit spel is dat je zelf (of als groep) kan bepalen waar het spel met zijn vragen en opdrachten naar toe gaat, van heel onschuldig tot het achterhalen van meer intieme details. Het wordt ook vaak ingezet als kennismakingsspel, op scholen, verenigingen etc.
Voorwaarde is wel dat je de vragen en opdrachten kunt voorbereiden, hiermee zorg je dat het spel binnen de gewenste kaders blijft en de vragen en opdrachten geschikt zijn voor de gelegenheid en de doelgroep. Het zelf aanmaken van een spel is dan ook een belangrijke functie binnen deze game, daarnaast zijn er ook een aantal kant-en -klare “thema decks” zodat je direct kunt spelen.
Vormgeving van Truth or Dare:
Uitgangspunt bij de vormgeving is dat het een duidelijke “fun factor” moet hebben, naast aansluiting bij de doelgroep (tieners en jong volwassenen). Belangrijk is ook dat het past binnen het verwachtingspatroon van de iPad gebruiker. In vormgeving en gebruik heeft de iPad een aantal typische eigenschappen, denk aan het scrollen met je vinger of de positie en functie van de knoppen en dergelijke.
Techniek:
We hebben gekozen de game te ontwikkelen als “Webapp”. Dit heeft als voordeel dat de applicatie in principe ook te vertalen is naar andere platformen b.v Android tablets en diverse browsers. Het is niet zo dat je hierbij de applicatie 1 op 1 over kan nemen (elk toestel of platform heeft nu eenmaal een aantal specifieke functies en eigenschappen) maar het maakt het wel eenvoudiger om het breder door te ontwikkelen. De frontend van onze Truth or Dare game wordt volledig ontwikkeld in html5 in combinatie met CSS3. Dit is op dit moment een goede standaard voor de meeste mobiele platformen. Voor desktop computers zal dat in toenemende mate het geval zijn, browsers zoals Chrome, Safari ondersteunen deze standaarden nu al vrijwel volledig en Internet Explorer en Firefox volgen binnen korte tijd.
De ontwikkeling van Truth or Dare is voor ons een uitstekende gelegenheid om een aantal moderne javascript frameworks uit te proberen. De ontwikkeling van deze frameworks zit nu in een stroomversnelling door de enorme aandacht voor het mobiele web en het is nog onduidelijk welke van deze frameworks de standaard zal worden in de toekomst. Javascript frameworks zijn bedoeld voor de browser, de “frontend” zoals wij dat noemen. Ook aan de backend zijn we aan het experimenteren met cloud platformen zoals de Amazon Web Services.
De Truth or Dare game is nog in ontwikkeling, het ontwerp is grotendeels gereed maar er is nog veel te doen onder de “motorkap”.